- تعداد نمایش : 679
- تعداد دانلود : 594
- آدرس کوتاه شده مقاله: https://bahareadab.com/article_id/930
ماهنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
سال 13،
شماره 3،
،
شماره پی در پی 49
بررسی سبک شخصی روایی در رمانهای «بیوتن» رضا امیرخانی و «عمارت یعقوبیان» علاالأسوانی
صفحه
(121
- 139)
مهدی اسمعیلی ، عبدالعلی آلبویه لنگرودی (نویسنده مسئول)، نرگس انصاری
تاریخ دریافت مقاله
: 8 اسفند 1397
تاریخ پذیرش قطعی مقاله
: 19 خرداد 1398
چکیده
زمینه و هدف: روایت، اساسی ترین رکن داستان را شکل میدهد. روایت، شیوه یا فنی است که با آن داستان، توسط نویسنده نقل و روایت میشود. ساختار روایی در داستانها ، تعیین کنندۀ ارزش هنری داستان است و برای بررسی این معیار، لازم است تا سبک روایی داستانها به طورجداگانه یا تطبیقی بررسی شوند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی سبک شخصی روایی دو رمان از رضا امیرخانی و علاءالاسوانی است.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو به شیوه کتابخانه ای انجام شده و محدوده موردمطالعه، رمانهای «بیوتن» و «عمارت یعقوبیان» هستند.
یافته ها: سبک شخصی روایی این دو نویسنده، تا حدّ زیادی به هم شباهت دارد. هردو نویسنده در پردازش تعلیق داستانی، از نوعی تعلیق به نام پرش کوتاه جهت ایجاد علاقه در مخاطب، استفاده کرده اند. شگردهای سبکی ویژۀ اسوانی و امیرخانی در این دو رمان «تعلیق، زمان پریشی و حذف زمانی، مکث توصیفی، اتصال کوتاه و کانونیشدگی» هستند.
نتیجه گیری: اسوانی و امیرخانی، درست در لحظه ای که اتفاق حساسی در زندگی شخصیتها رخ می هد و خواننده منتظر است که پیامد آن اتفاق را ببیند، روایت را قطع میکند و روایت دیگری را شروع میکند. از منظر پردازش عنصر پیرنگ نیز شاهد نوعی سیستم کنشی هستیم. بیان چرایی و روابط علی- معلولی در این دو رمان، منجر به ارتباط بیشتر عناصر متن و پیرنگ قویتر شده است. ساختار روایی زمان در هردو مدور، غیرخطی و فاقد نظم و توالی مناسب است که این امر منجر به زمان پریشی شده است. استفاده از خلاصه های زمانی نیز در هردو اثر باعث ایجاز و بسامد موجز شده است. اسوانی و امیرخانی، با شگرد کانون شدگی درونی، با مخفی شدن در پس هریک از شخصیتها و با کانونی قراردادن سایر شخصیتهای داستان، تفاوتها و دیدگاههای مختلف را نسبت به اعتقادات خود نشان میدهند.
<-div>
کلمات کلیدی
تحلیل گفتمان روایی
, سبک شخصی روایت
, بیوتن
, رضا امیرخانی
, عمارت یعقوبیان
, علا الأسوانی
- «بررسی تداوم زمان روایت در حکایتهای فرعی کلیلهودمنه»(1388) جاهدجاه، عباس و لیلا رضایی، مجلۀ بوستان ادب دانشگاه شیراز، پیاپی ۹، شمارۀ سوم
- بیوتن. (١٣٨8).امیرخانی، رضا.. تهران: نشر علم.
- رجستارهایی درباب نظریه روایت و روایتشناسی، (1392) حری، ابوالفضل؛ تهران، انتشارات خانۀ کتاب
- جنبههای رمان (1391) فورستر، ای. ام..ترجمه ابراهیم یونسی.تهران: نگاه.
- دانشنامه ادب فارسی، (1376)انوشه، حسن؛ ج2، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
- درآمدی بر تحلیل ساختاری روایتها، (1387) بارت، رولان ؛ ترجمه محمّد راغب، تهران: فرهنگ صبا.
- درآمدی نقادانه- زبان شناختی بر روایت. (1383).تولان، مایکل. ترجمه ابوالفضل حری.چاپ اول.تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
- دستور زبان داستان،(1371) اخوت، احمد ؛ اصفهان: فردا
- ساختار عناصر داستان، (1378) پارسی نژاد، کامران؛تهران.حوزه هنری
- ساختار وهرمنوتیک(1381) احمدی ، بابک ، چاب اول ، تهران ، گام نو
- طرح داستان(1376).، پرین، لارنس. ترجمه کامران پارسی نژاد، ادبیات داستانی، شماره 45، صص: (53-65).
- عمارت یعقوبیان. (2011). الاسوانی، علاء. قاهره:دارالشروق.
- فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر(1378) مقدادی، بهرام، تهران، فکر روز،
- نقد ادبی قرن بیستم(1373) کادن، رابرت، ترجمه هاله لاجوردی ، دره ارغنون،
- An Encyclopedic Dictionary of language (1992) Daivid, Crystal. (1992.Oxford.P.262.
- “An introduction to suspension and accidence system in literature and art” (1992) Landowski, Eric. (1992, London: journal of linguistics studies, 29-7, pp 44-58.
- Narrative Fiction (1989), Rimmon- Kenan, ShlomithSecond Editicn.London & New York.Routledge.
- Narration and narrators. (1985), Forster, e.m. Chicago: university press, second edition.